Fuck you!

Snabb uppdat har!
Nu ar vi pa ett stalle som heter Noosa, kom hit i forrgar. Riktigt riktigt overklassomrade, kan vara det glassigaste stallet vi nagonsin sett! Med andra ord passar vi bra in har med vara backpacker-ryggsackar :)
Igar var vi pa Steve Irwins zoo, riktigt haftigt att fa se alla olika djur! Gick vilda odlor omkring overallt, vi sag massa krokodiler, en krokodilshow, klappade koalor och kangrur! Riktigt fint stalle och Australiens storsta turistatraktion sa det var kul att se. Bilder kommer nar vi hittar en battre dator!
Idag har vi slappat pa stranden heeela dagen, lanade surfbrador fran hostlet men vi ar vall inga proffs pa den fronten kan konstateras efter dagens plaskande.
Imorgon aker vi till Brisbane pa halloweenparty!
Klackarna ska rastas och Team Sweden ar taggade som aldrig forr!

Trakigt att blogga utan bilder! Har kommer varan rese-lat istallet som har gatt varm anda sen vi kom till Bali. Det ar for ovrigt anda gangen vi sager "fuck" ;)

LAAAAAAAAGGGG SVERAGE!!!!!!!!!!!!!!!

Ojojoj alla blogglovers! Om ni bara visste vad vi har varit med om de senaste dagarna!
Aterkommande citat har varit "Hur fan ska vi kunna blogga om det har!!??" Men vi ger det ett forsok!
Borjade torsdagen med att packa jeepen full med nodvandiga overlevnadsateralier. Sasom gasolkok, vassa knivar, mat, talt och sovsackar!
I varan bil hade vi sallskap av en engelskman vid namn Nick Dackombe, 22 ar och passade i Lag Sverage som handen i handsken! Han har harjat med oss i dagarna tre och vise versa. Mycket mycket kul att han joinade oss pa varat aventyr! Vi var en grupp pa ca 60 personer i 10 olika bilar. Vi har stannat till pa fantastiska platser, taltat pa stranden, gravt ett hal i marken for att ga pa toaletten, diskat i havsvatten, druckit goon (ett ladvin har i Aussie, 4 liter for 70 spann. SWEET) till forbannelse, kort i vatten, pa sandvallar, pa stranden och over stenar, sett spindlar, varaner och dingos, traffat tre galna kanadensare och massa annat trevligt folk!

Angaende forsta bilden nedan: Vi atta brudar lag vid lagunen i Airlie Beach och solade nar santa kom och gick forbi, med en fotograf. Dom fragade om dom fick ta ne bild nar tomten satt mellan oss, varfor inte tankte vi :) Visade sej senare att det var en fotografering for ett australiensiskt julkort! Nu blir vi kandisar har med ;)

Bilder fran Fraser:

Vi stannade pa ett stalle och gick pa toaletten nar vi var ute pa Fraser. Sara (som har kanske varsta graden av spindelfobi) gick in forst. Tittade upp och sag en liten spindel (en san som sitter bredvid), skrek som fan och spang ut fran toaletten. Emelie checkar laget och instammer att spindeln ar acklig. Nar Sara borjar prata om den ackliga spindeln (den lilla) namner Emelie att det var tva spindlar, en liten och en stor.
Summan av kardemumman ar att Sara Engstrom har befunnit sej pa en toalett med spindeln pa bilden. Dock utan vetskap, vilket var en javla tur annars hade hon inte funnits med oss har idag!

Hemma bra men borta bast!

I lordags akte hela tjejganget ut och seglade i tre dagar. Vi valde att segla med den storsta och dyraste baten for att garantera ratta party stamningen. Val framme pa baten marker vi att 80 procent av besattningen ar av det kvinnliga konet, och det till varan besvikelse som ni sakert forstar:) Men vi hangde inte lapp for det utan hade en fantastisk resa! Forsta dagen tog vi det lugnt drack vitt och kakade choklad samtidigt som vi tittade pa solnedgangen. Andra dagen ar en dag som kommer ga till historian vi hade verkligen en toppen dag. Pa morgonen stannade vi till pa en av Australiens vackraste platser, sanden var kritvit vattnet var turkost. For att ni ska forsta hur fin sanden var gick den att bleka tanderna i och putsa guld. Sa vi putsade allt guld vi hade innan vi seglade vidare. Nasta stopp var det snorklings dags. Snorklingen var over forvantan och vi sag massor av fina fiskar. En kille fran crewet akte och slangde mat till fiskarna da garna pa och sa nara som mojligt i tjejganget till Saras stora gladje:) Sedan njot vi i eftermiddagssolen pa baten lyssnade pa musik och kakade nachos, salsa och knackte en bira! Flera ganger under den har dagen uttryckte vi att vi var hoga pa livet och som gradden pa moset efter annu en underbar solnedgang simmar fyra delfiner upp langs baten och ger oss en liten kvallsshow. Allting ar helt underbart och vi langtar absolut inte hem. Btw(det betyder by the way alla foraldrar) sa har vi nu varit pa resandefot i en manad och ikvall fortsatter resa mot nya aventyr denna gangen ska vi till Fraser islands dar vi ska vara ute och campa och leva vildmarksliv i tre dagar.

Vi hors nar vi ar tillbaka i civilisationen nu har vi 16 timmars bussresa framfor oss.

De ska va gött å leva annars kan de kvätta!

Nu har vi forflyttat oss fran Cairns till Airlie Beach! Bussresan pa 11 timmar gick forvanansvart smartfritt, alla sov hela vagen! Resganget ser numera lite annorlunda ut, i Cairns kom Malin (varan Malins kompis) och Klara, en Uppsalatjej som vi traffade pa Bali. Har i Airlie har vi traffat Nicki och Pilar, tva Salatjejer som ska resa med oss ner mot Sydney. Ett gang pa atta brudar alltsa, inte illa! Igar traffade vi aven Henka och Tobbe fran Sala som stannade i Airlie en natt och festade hart med oss! Mycket trevligt!
Imorrn ska vi aka med en segelbat till Whitsunday Island och blir borta i tva natter. En stor bat med 50 pers blir det, hoppas pa mycket fest och fint stekvader!
Fortsatt kommentera och lasa varan blogg, det uppskattar vi :)
Horde att det snoar hemma i Svedala, stackars javlar. Sjalva har vi legat vid lagunen och pressat idag, 34 grader varmt. Till lunch forsokte Emelie och Sara sig pa att steka nan slags falukorv och stuva makaroner. Gick sadar kan man vall saga, men matta blev vi iaf!

Klart slut varulvstjut!

For vi har tagit dykcert, fy fan va vi ar bra!

Nu ar det klart och bitar't! Dykcertet fick vi i handen idag! Har varit fyra otroligt intensiva och roliga dagar! Tva dagar i poolen med teori och massa prov, pluggangest for forsta gangen pa lange. En hetsig australienare vid namn Ben Walker har varit varan instruktor dom tre forsta dagarna. Mer stressad manniska far man leta efter, Sara fick gransla toaletten for att kunna kissa med halva vatdrakten pa. Detta medan Ben Walker stog utanfor och stampade. Tva sista dagarna har vi spenderat i The Great Barrier Reef dar vi har sett hajar, fula och fina fiskar, skoldpaddor, stingrockor, fina koraller och instruktorer :)
Varan instruktor idag, Mark Robinson var en trevlig pajsare. Kandes som rena semestern jamfort med Gestapo Ben, som vi hade dom tre tidigare dagarna. Idag tog vi certifikatet, dok ner pa 18 meter for forsta gangen och sista dyket fick vi gora helt pa egen hand utan instruktor! Haftig kansla, vi alla alskar det och tycker det ar skithaftigt! Nu har en ny varld oppnats och vi far dyka sjalva i alla hav over hela varlden! Ni ska vara stolta over oss, for det ar vi :)

Senaste dagarna har varit valdigt seriosa med plugg och tidig sanggang, langa dagar fran 9-19. Men ikvall ar det tacos, rodtjut och gratis skumpa som galler! Var sista dag i Cairns, imorrn gar bussen mot Airlie Beach och vidare aventyr med segling!

KLART SLUT RODTJUT!

Har spennderat 500 spann pa en undervattenskamera men sjalvklart ar datorjaveln for seg for att ens ha tid att ladda upp, festen kallar. Forsoker imorrn igen!

Uppdat:
Pixen fixad! Scrolla ner och kolla andra inlagget ocksa. Nu, sol och bad vid lagunen. Sista dagen i Cairns

Welcome to the djungle!

Igår drog Malin, Linda och ny tillskottet i gruppen Malin ut på en dagsutflykt till Norra Queensland, Bla Pourt Doglas och Cape Tribulation. Vi började med att åka ut på en flod och spana efter saltvatten krokodiler, med vår vanliga tur var alla förhållandena för att se krokodiler urusla, vattnet var för varmt och vatten nivån för hög. Men vi fick i alla fall se en liten krokodil och lite trädormar! Efter båtturen tog vi oss längre upp i bergen och gick på en vandring i regnskogen. Helt fantastisk utsikt bara från bilresan längs kusten, om man inte är åksjuk vill säga.. Vägarna är smala och kurviga som satan, men Malin klarade sig bra!
Vi var på en riktig turistutflykt och hade en väldigt trevlig dag. Stannade också till på flera andra ställen under dagen, såg många jättefina stränder, filminspelningsplatser till bl.a. Avatar och The gold finger.
På väg hemåt från regnskogen stannade vi till på en lokal glassfabrik och käkade hemmagjord glass med smaker från regnskogens frukter. Går inte riktigt att förklara smakerna men glassen var amazing!

Som vanligt när järngänget ska ut på utflykt går inte allt riktigt som planerat.. 30 minuter hemmifrån trötta och nöjda över dagen ringer de i bilens komradio. En olycka på den enda smala kringelkrokiga vägen hem tillbaka till Cairns och vägen är helt avstängd på obestämd tid. (sist hade nån krockad med en krokodil, tog ca 5 timmar..) Hur som helst, för att ta sig hem lite snabbare bestämde sig guiderna för att åka runt och upp och över bergen. En resa på ungefär 2 timmar extra. Pigga och glada kollade vi bara på varandra och sa..spännande! Vi börjar bli vana vid de här laget.
Utsikten och naturen vi såg efter vägen var helt otrolig, vingårdar, kaffe och teplantage och sockerodlingar plus att vi fick se byn vi tidigare fått tips om av Malins brorsa, Kuranda. Naturen skiftade från regnskog till stora våtmarker och torra slätter. Så den inte så roliga omvägen blev ett lyckat avslut på en väldigt bra dag. Trötta as hell kom vi hem till lagad mat och en skön säng, fredagsmys på Reef Backpackers!

Idag har vi börjat våran dykcert kurs på fyra dagar. Varit en tuff dag med mycket information. Just nu gör vi våran läxa tills imorgon, trodde väl aldrig vi skulle behöva plugga på semestern, höhö. Vi är taggade för ännu en dag i poolen och sen väntar stora barriärrevet på måndag och tisdag!
Niki och Pilar, Lindas kompisar från Sala hakar på gänget på måndag antagligen och hänger med ner längs kusten! :) blir riktigt nice!

Bilderna vill som vanligt inte, får uppdatera senare!

Sovdags snart så vi orkar med dykningen imorgon. Första och sista lördagen utan fest så njut alla mammor och pappor! Puss och godnatt från oss :)

Aussie!

Halla dar!

Kan int tro da a sant ;) ... Men nu ar vi framme i Australien, Cairns narmare bestamt. Kom hit tidigt imorse, akte sent igarkvall fran Bali. En mellanlandning kl 3 inatt och vantan i 4 h gjorde oss ganska slitna. Bor pa ett frascht men dyrt hostell nu i tva natter. Har precis tagit en promenad in till centrum och kakat god middag. Lots of lots of flygande hundar btw!
For ovrigt sa saknar vi Bali litegrann men det ska bli kul att se Australien!

Har ar lite bilder fran igar, sista dagen pa Bali. Strandpress hela dagen sen trerattersmiddag pa Cafe Bali igen med boysen!

Crazy in kolan!

Halla alla dar hemma!
Har sitter vi, har haft resans varmaste dag hittills, legat pa beachen, lyssnat pa musik och badat i stooora vagor! Precis varit pa en timmes helkroppsmassage for 40 spann! Vi har det mycket mycket bra helt enkelt, ingen av oss vill lamna Bali och aka vidare. Detta AR paradiset!

Igar var basta dagen pa hela resan! Rackarns sa kul vi hade! Har traffat ett gang killar fran Sverige, Ume narmare bestamt, trevliga prickar. Akte hela ganget till ett vattenland en bit harifran. Sa sannslost kul, alla var som sma barn pa nytt. Adrenalinet flodade! 75000 ak och manga Bintang senare tog vi en taxi till en restaurang som killarna hade varit pa innan, Cafe Bali. Basta maten i hela vara liv, jattemysigt stalle och maten, maten, maten, finner inga ord. Emelie, Sara och Johan lyxade till det med en flaska rodtjut, 400 kr gick den pa, latt vart!
Kvallen fortsatte pa Green Box med Hard Suckers och annan trevlig dryck. Sen sjavlklart Sky Garden. Ikvall ar det varan sista kvall har = avskedsfest!
Let's do Bali one last night!

Posen pa dodsrutschkanan, Sara och Malin vagade inte aka den dock. Darav utfrysningen pa bilden.